fbpx

Last Van Perfectionisme Als Ondernemer? 4 Stappen Hoe Je Het Oplost

Help, ik werk 15 uur of meer per dag.  

Neem jij zelf je copies en doe je het werk van een goede secretaresse?

Herken je volgende uitspraken: ‘Als ik het zelf niet doe, gebeurt het niet of is het niet zoals ik het wil’.

Fouten maken is voor jou een absoluut taboe?  In elke leider schuilt een vorm van perfectionisme. 

perfectionisme oplossingen

In deze blog help ik je om meer tijd te maken voor je zelf en je af te helpen van die kleine nare en tijd consumerende (maar toch belangrijke) pietluttigheden in 4 stappen. Het bracht mij veel vrijheid!

More...

Gezond en ongezond perfectionisme

Perfectionisme is een obsessief verlangen om handelingen perfect uit te voeren.

Herken je dat?

Het heeft veel positieve kanten want het drijft je naar meer succes en resultaat. Wanneer je overdreven verwachtingen hebt, kan dit perfectionisme erg hinderlijk zijn en presteer je ondermaats of soms zelfs niet.

Bij sommigen leidt dit tot schaamte en sociaal isolement.  

Wat zijn drijfveren van perfectionisme? Vaak is angst of afwijzing, een gevoel van niet goed genoeg te zijn de creator van dit perfectionisme. We zien ons werk vaak als ons ‘kindje’, het is mijn creatie. Deze creatie willen we scheppen naar wat er in ons hoofd zit en welk beeld dat we ervan hebben. Dat is goed. Uiteindelijk wil je jouw droom realiseren! Alleen is de vraag : moet je dat werkelijk allemaal zelf doen?

You were born to be real, not to be perfect.

Ik wil het zelf doen

Als ik met ondernemers praat, hoor ik vaak dezelfde verklaringen:

‘Ik vind geen goed personeel, ik moet dit nu gewoon effe doen, mijn personeel dat ik nu heb, kan dit niet.

Zo erg is dat nu ook weer niet, ik doe het wel even.’

Als HR-business partner trapte ik ook in die val. 

Ik werkte vaak langer door om zelf kopieën te maken van opleidingen, training bundels samen te stellen of simpele emails te versturen.

Dan wist ik tenminste dat het in orde was en op tijd klaar. Terwijl er in het team een secretaresse aanwezig was. Ze had enkele fouten gemaakt, vervolgens vertrouwde ik haar niet meer en begon ik alles zelf te doen.

Na verloop van tijd werkte ik meer dan 11 uur per dag, samen met het pendelen had ik geen ander leven meer buiten werken, eten en slapen.

Ik ben verantwoordelijkheid voor mijn organisatie en de gevolgen ervan

Wat gebeurde hier? Ik ontliep mijn eigen verantwoordelijkheid om de secretaresse te ondersteunen en te begeleiden in haar werk. Iedereen heeft recht op zijn fouten.

Mijn reactie erop was verkeerd. Het was er eentje uit frustratie, ego en boosheid. Dit werkt niet. Bovendien benut je de capaciteiten van je personeel niet, voelen ze zich niet erkend en doen enkel nog simpele en zeer eenvoudige taken omdat ze voelen dat je hen niet vertrouwt. 

Een vicieuze cirkel. Doorbreken dus.

4 Stappenplan om perfectionisme op te lossen

Stap 1: Zit SAMEN: Maak tijd om met samen te zitten met je personeel en spreek verwachtingen duidelijk, schrijf ze uit indien nodig. Interessante tips voor het maken van afspraken vind je op deze link. Ben jij duidelijk over je verwachtingen?

Stap 2: Heb VERTROUWEN. Stop met het voortdurend nakijken van het werk van de ander. Toch een fout? Bedenk dan samen een constructieve en duurzame oplossing.

Uit onderzoek is gebleken dat als er sprake is van vertrouwen tussen directie en medewerkers, medewerkers 9 keer zo vaker bevlogen zijn in hun werk en betrokken bij hun organisatie, dan wanneer dat er niet is. Hoe groot is jouw vertrouwen in de ander?

Stap 3: COMMUNICEER onmiddellijk als je iets te zeggen hebt. Wacht niet tot de evaluatie binnen drie maanden of de werkvergadering binnen twee weken. Wanneer geef jij feedback? Handige tips over feedback vind je hier.

Stap 4: BEDANK je medewerker voor het geleverde werk. Uit het wetenschappelijk werk van Sonja Lyubomirsky is gebleken dat dankbaarheid 1 van de 12 geluksbevorderende activiteiten is zowel voor de gever als de ontvanger. Vier jij wel eens een succes?

Ontslaan dan maar?

Is ontslag een optie? In deze case was ik niet in de mogelijkheid om haar te ontslaan.

En maar goed ook, hoewel dit in sommige gevallen gerechtvaardigd kan zijn, ontslaat dit jou niet van je verantwoordelijkheid om op een positieve en stimulerende wijze je personeel in haar kracht te zetten.

Meer lezen over hoe omgaan met ontslag, lees het in deze blog.

Meer en betere resultaten met minder perfectionisme

Het werkte. Het personeelslid in kwestie maakte minder fouten, werkte efficiënter en nauwkeuriger. Ze was minder afwezig en kreeg meer plezier in haar job.

De relatie verbeterde zienderogen. Mijn focus lag terug op mijn inhoudelijke werk, dat wat ik het liefste doe! Ik had weer tijd voor mijn sociale leven en was dankbaar dat die kronkel in mijn hoofd was verdwenen. Trots overviel me, vooral als ik ook zag dat iedereen er gelukkiger van werd.

Welke verantwoordelijkheid neem jij op voor het wegwerken van je perfectionisme? En hoe doe je dat?

Het loslaten van perfectionisme bracht me veel rust en geluk. Het is simpel en voor iedereen mogelijk, ook voor jou. Wil je meer weten over hoe jij vanuit je eigen kracht jezelf, jouw leiderschap en jouw personeel terug kunt boosten? Kijk dan zeker eens naar mijn online training.

Deel gerust jouw ervaringen in de comments of deel het artikel op jouw facebookpagina.

Stijn Staes
 

>