fbpx

#Vlog15: Een Belgische CEO in Dubai? Het kan! Ontmoet Peter Somers, CEO van Emirates Post.

Vrijdag 6 september, foodbar Cordoba aan het MAS in Antwerpen. Een zonnige septemberdag en ik kijk uit naar mijn wandelafspraak met Peter Somers, een echte self-made man, zoals hij zich later zal omschrijven. 

Ik voel gedurende twee uur energie, passie en gedrevenheid bij deze ambitieuze man. Vooral ervaar ik een openhartig en warm ondernemer die de mens in zijn business centraal stelt. Hij straalt een sereniteit, rust en op hetzelfde moment een oprechte bezieling voor alles wat hij heeft gedaan in zijn carrière en nog zal doen. 

Een leider met hart en ziel. 

Peter is op het moment van het interview nog CEO van retaildetail, Founder van Sprintpack China, zetelt in verschillende raden van bestuur en was lid van het directiecomité van de Belgische post van 2007 tot 2014. Recent vertrok deze Belgische TOPmanager naar Dubai om daar het nationaal postbedrijf ‘Emirates Post’ te gaan leiden als CEO. 

Hoe startte je je carrière Peter?

Wel ik werd geïnspireerd door logistiek door het werk van mijn vader in de Haven van Antwerpen, wat ook mijn studiekeuze beïnvloed heeft. Ik leerde de ambacht van ‘de verkoop’ tijdens mijn eerste job. Als snotaap van 20 jaar verkocht ik levensverzekeringen van deur tot deur. Ik merkte dat ik de gave had om ‘te verkopen’. Al snel daarna werkte ik me op in verschillende logistieke bedrijven tot Directielid en CEO. Schitterend en leerrijk om zo een metier te leren. 

Die veelzijdigheid maakt dat je van alle markten thuis bent en je overal vlot mee kunt praten. Het was natuurlijk niet allemaal rozengeur en manenschijn. De ene zaak had almeer succes dan de andere. ‘Maar zo gaat dat, je gaat vol passie voor je zaak, soms heb je het niet in de hand, maar je gaat verder;’

En dan plotseling naar bpost, een totaal andere omgeving! 

Inderdaad. In 2000 kreeg ik de onverwachtse vraag om een mandaat op te nemen bij de Belgische Post. Een bedrijf dat toen absoluut niet in mijn verlanglijstje stond maar na verschillende gesprekken met Frans Rombauts, de toenmalig CEO maakte ik de sprong naar de Corporate World. Het was voor mij ongekend maar springen is nu eenmaal eigen aan leiders en pioniers. 

Ik boekte daar internationale successen mede dankzij de prachtige en talentvolle mensen die mij omringden.

Heb jij een eigen definitie van leiderschap?

‘De hoofddoelstelling van een manager: hoe kan ik anderen helpen om sterker en beter te worden.’ Ooit heb ik een manager kunnen overhalen waar mijn collega’s niet in geloofden. Ik heb hem onvoorwaardelijk gesteund en op belangrijke posities gezet. Nu is hij een voorname CEO in België. Geloven in mensen, geeft dankbaarheid, daar doe je het niet absoluut voor maar je ziet competentie en je wil dit stimuleren. 

Je hebt de macht en de keuzes om mensen op cruciale plaatsen te zetten. Je bepaalt daarmee de rest van hun leven. ‘You can make them or you can break them.’ Daar wil je zeer voorzichtig mee omgaan. Mensenkennis is absoluut noodzakelijk voor een succesvolle CEO. Je wil de eigenschappen van de menselijkheid hoog in het vaandel dragen. Hiernaast moet je ook geïnteresseerd in wat de mensen buiten het werk bezig houdt, niet alleen de hobby’s maar ook de problemen, wat gaat hen aan? Anders stuur je iedereen op dezelfde manier aan en dan gaat niet, leer mensen lezen.

Every organisation is the shadow of its leader.

Altijd. Hij is de leider, de CEO bepaalt hoe het bedrijf eruit ziet. Loopt er iets mis in het bedrijf, kijk naar de CEO en door wie hij of zij omringt zijn. 

Wat is de rol van een diploma voor jou?

Ik werkte 14 jaar bij bpost, zag velen komen en gaan. Wat me opviel was dat ik steeds de man was met het laagste diploma. Sindsdien hecht ik hier niet veel belang meer aan. Ik kijk naar wat mensen kunnen, in hun mars hebben in hun jeugd gedaan hebben. Was er een maatschappelijk engagement? Actief in een jeugdbeweging?

Het zegt veel over mensen wat ze vrijwillig voor anderen willen doen en betekenen. 

Hou behoud jij als CEO je focus?

Naast je mensen is dat de tweede peiler voor een leider: focus! Wat zijn je doelen, wat is je strategie, maar vooral: wat is jouw verhaal. Vertel niet het verhaal van een ander, maak altijd je eigen missie, leg er je eigen ziel in. Authenticiteit en oprechtheid zijn absolute noodzakelijkheden wil je al je stakeholders meekrijgen in je verhaal. Dat mis ik vaak bij topmanagers.

Leg je eigen ziel in je functie en in het bedrijf waar je wilt werken.

Hoe kijk je naar het concept: ‘Geven en nemen’?

Mekaar iets gunnen is zo belangrijk in leiderschap. Wees eerlijk, dat loont. Met een powerplay is er altijd wel iemand gekwetst. Oprechtheid is zo belangrijk want elke beslissing heeft impact. Soms met gevolgen voor duizenden mensen. Bv bij ontslagrondes. Ik vermijd dit liever maar als er geen keuze is, doe ik het, maar op een rechtvaardige wijze. 

Iemand ontslaan mag nooit een verrassing zijn.

Hoe geraak je aan toppositie? 

Men moet in je geloven en centraal staat toch draagvlak creëren bij al je stakeholders. Je voorkomen naar de buitenwereld is belangrijk, een klein beetje ego ook, maar een zeker charisma is noodzakelijk. Iemand die een kamer vult vanuit zijn charisma, niet alleen vanuit zijn hoofd praat maar dit aanvult met mensenkennis en empathie, dat zijn voor mij de topleiders. 

Werk aan een gezonde marketing voor jezelf.

Heb je ook lastige periodes gekend in je carrière?

Op het einde van mijn avontuur bij bpost, sterft mijn beste vriend, is er een echtscheiding. Dit was een echt lastige periode. Maar net op deze momenten wil je altijd trouw blijven aan jezelf, luister je naar raadgevers maar vergeet je innerlijke raadgever nooit! 

Mijn vertrek bij bpost deed mij wel pijn. Ik had heel veel opgebouwd gedurende 14 jaar, waaronder de internationalisering, de nieuwe wending en groeipijler voor bpost. Toen vond ik het spijtig dat ik geen CEO geworden ben.

Maar dat is het leven… Je gaat verder, je draait pagina’s om en kijkt vooruit naar de toekomst. Met hoop en positiviteit. 

.

Hoe bouw je credibiliteit op bij je medewerkers?

Nu ik naar Dubai ga, vraagt de Raad van Bestuur mij wat mijn eerste taak gaat zijn. Ik ga met iedereen praten, ook al werken er meer dan 2500 mensen bij Emirates Post. Het zal natuurlijk niet met iedereen lukken maar binnen het jaar wil ik iedereen ontmoet hebben. Niet in een groot stadium, want het is belangrijk dat je mensen vertelt wat je wilt doen, en dit zal ik doen door middel van een roadshow.

Je bent een persoonlijkheid, je maakt impact door je verhaal, je vertelt jouw ding, zonder oordeel naar de ander. Dat schept vertrouwen, zeker als je een herstructurering moet doorvoeren.

Hoe voorkom jij dat je niet naast je schoenen gaat lopen? 

Ik weet niet of ik daar een antwoord op heb. In de meeste gevallen zie je of iets werkt of niet, af en toe merk je dat je iets uit de bocht gaat. Dan spiegel je dat met jezelf. 

Ik gebruik waarden om mijn acties aan af te toetsen.

Eerlijkheid, bescheidenheid en er zijn voor mekaar als het nodig is, is voor mij cruciaal. Als CEO ben je immers een voorbeeldfunctie.

Heb je naast je werk nog andere interesses?

Een maatschappelijk engagement is voor mij essentieel. Iets kunnen betekenen voor anderen, mensen helpen om te leren organiseren en leiding te geven. Daar haal ik veel voldoening uit. Dat is de rode draad in mijn leven, mensen kunnen helpen of advies geven. En ben blij dat ik dit af en toe ook voor mijn 2 ondernemende kinderen kan doen. Een beetje mentor zijn, maar alleen als zij het vragen. 

Ik was 25 voorzitter van de grootste korenvereniging. Zo een engagement geeft veel voldoening en is een belangrijke leerschool want je ‘kracht’ komt uit jezelf, niet vanuit een bepaalde positie. Die functie heb ik helaas moeten opzeggen nu ik naar Dubai vertrek. 

Wat is jouw nalatenschap?

Sommigen willen dat ik een boek schrijf maar daar twijfel ik toch over. Mijn belangrijkste nalatenschap, naast mijn kinderen, is toch dat ik vele ex-medewerkers heb kunnen laten groeien in hun managersrol en nu zie dat ze het prima doen, dat geeft me veel voldoening.

Daarbij kom ik tot één van de basisprincipes van goed management: mensen helpen om beter te worden dan jezelf. Laat mensen accelereren in hun talenten, help hen in de dingen die ze goed kunnen. Stop met te vitten op de fouten die niet op te lossen zijn. Want dit kost tonnen energie en het levert je absoluut niets op. 

Be positive to everything and everyone.

Dankjewel Peter voor je openhartigheid en je inspirerende visie op leiderschap.

Wil je meer weten wat Stappen met Stijn voor jou of je bedrijf kan betekenen, stuur me een PM.

Stijn Staes
 

>