#18Vlog Hoe verenig je mensen en digitalisering? Een interview met Mia Vanstraelen HR-director IBM België.
Mia Vanstraelen, wat een energie! Net afgezwaaid bij IBM na 42 jaar waar ze haar carrière eindigde als HR-director van België. Nu helpt ze digitale startups in hun businessontwikkeling. Ze reisde de wereld rond voor IBM en heeft ook enkele jaren met Ginni Rometty – nu Chairman en CEO van IBM – als collega gewerkt ( en gereisd ); Eén van mijn favoriete quotes van haar, typeren Mia Verstraelen voor mij.
I learned to always take on things I’d never done before
Mia vertelt over haar nieuwe aanwinst, een elektrische wagen. Wel even wennen! We hebben een startpunt. Elektrische wagens.. al rij ik met een Renault Zoe. Eerste een frisse wandeling, gevolgd door een smakelijke lunch. Dankjewel Mia je voor rijke inzichten en inspirerende tips.
Hoe ben je bij IBM terechtgekomen?
Wel, in het laatste jaar van mijn studies burgerlijk ingenieur solliciteerde ik, met mijn cursus scheikunde op de schoot, bij IBM. Ik vroeg mijn professor om advies, ging in op het aanbod van IBM en 42 jaar later kijk ik terug op een boeiende carrière.
Een burgerlijk ingenieur die HR-director wordt?
Klinkt misschien niet evident. Eind jaren 90 kreeg ik de mogelijkheid om een Human Performance consultancy program op te starten voor klanten. Wij bestudeerden hoe klanten bepaalde toepassingen gebruikten. Vervolgens ontwikkelden we de hulpmiddelen om het gebruik te verbeteren, en zo de medewerkers comfortabeler te laten werken. Vandaar uit leerde ik hoe mensen leren, welke skills hebben ze nodig om te ontwikkelen, etc. Uiteindelijk schreef ik een white paper hoe we de interne opleidingen konden verbeteren en kon ik aan de slag bij de afdeling HR.
Je creëerde je eigen functie bij HR?
Ja hoe zalig is dat! Ik startte altijd met de zoektocht naar de noden in het bedrijf. Bovenop mijn bestaande takenpakket welteverstaan. Zo reikte ik oplossingen aan met positieve voorstellen. Uiteindelijk maak je een eigen businesscase en ontwikkel je zo je eigen job waarbij je successen boekt voor het bedrijf. Iedereen tevreden.
Te weinig mensen staan met ogen open in het bedrijf.
Vele werknemers kijken niet wat er allemaal kan gebeuren, hoe zij daar werkgeluk uit kunnen halen en hun eigen prachtjob kunnen creeëren. Kom niet gewoon naar je werk van 9 tot 5 om vervolgens je enkel met jouw taken bezig te zijn. Weet je ik ben geen klassieke HR-manager. Bij mij kwam de business altijd op nummer 1. Als deze niet draait dan heeft HR geen zin.
Welke skills heb je nodig om je eigen job te creëren?
Denk altijd 2 stappen vooruit, wees creatief en werk samen met anderen. Overtuigingskracht is absoluut noodzakelijk. Hiernaast vraagt het ook wel dat je je extra inzet. Die carte blanche krijg je niet zomaar. Er moeten eerst resultaten zijn vooraleer je je daar fulltime mee kan bezig houden.
Leg je focus daar waar je voor het bedrijf problemen kan oplossen
Waar haal jij je inspiratie?
Door te spreken met klanten. Wat zijn hun problemen? Analyseer ze en zoek oplossingen. Niets is zo vervullend als mensen helpen met hun problemen. Verder zijn er een aantal mensen die mij hebben begeleid hoe ik oplossingsgericht en klantgericht kan werken. Je laten adviseren en bijstaan door anderen is cruciaal voor je persoonlijke en professionele groei. Dan kan je resultaten neerzetten en is men tevreden. Wees intrapreneur in je bedrijf. Doe aan storytelling, mensen verlangen naar inspiratie en enthousiasme. Ik was onlangs op een congres van Richard Sutton, hij begeleidde het Chinese Olympische team in 2007. Zijn moto blijft aan mijn hart kleven
Be exceptional every day.
-Richard Sutton-
Waar dient HR zijn focus op te leggen?
Leadership en teamwork. Eén grote leider werkt niet. Het is de kwaliteit van het team dat het verschil maakt. Spreek klare en duidelijke taal en geef consistent uitvoering aan je doelstellingen. Ten tweede wees correct en eerlijk. Ik had de naam van een though woman te zijn. Uitzonderingen voor futiliteiten zijn niet aan mij besteed. Maar als iemand een ernstig probleem heeft, lossen we het op. Bv bij ernstige ziektes en ontslagrondes. Dan komt de mens op de eerste plaats. Altijd, zeker bij IBM.
Hoe doe je dat bij ontslagrondes?
Ontslagrondes zijn lastige situaties. Communiceren en luisteren met gepaste aandacht zijn onontbeerlijk. Daar wil je veel tijd insteken. Je hebt de plicht om de Compagny-beslissing uit te voeren. Maar je hebt ook de plicht op deze op correcte wijze op te zetten met aangepaste begeleidingsprogrammas.
Ik lag soms wakker hoe ik een ontslag aan een werknemer ging overbrengen.
Immers op korte termijn drop je een bom in iemands leven. Maar op lange termijn zijn er altijd goede oplossingen gekomen. In de IT sector moet je je om de drie jaar herscholen en dat is niet voor iedereen weggelegd. Als je die skills niet hebt, dan moeten we afscheid nemen voor een IT – job; maar er is nog zoveel meer werk op de arbeidsmarkt. Het klinkt hard maar zo is het wel. De meeste mensen begrijpen dit na verloop van tijd ook.
Heb je dieptepunten gekend in je carriere?
Tuurlijk, zoals iedereen. Ik had drie broers en 4 neven, geen zussen of nichtjes! Ja, en een ingenieursopleiding einde jaren 70 was zeer schaars bevolkt met vrouwelijke collega’s. Dat heeft wel een impact, geen probleem, wel anders!
De manier waarop ik naar dingen kijk was vaak anders dan de gemiddelde medemens. Ik zie ontzettend snel en veel opportuniteiten en zoek oplossingen. Dat maakt mij atypisch en soms lijkt dat een beetje apatisch naar het probleem: ik ben zeer vlug in de mode van “wat is de opportuniteit? “ hier, wat kan een uitweg zijn? Hoe kunnen we dit oplossen om verder te gaan?
Vele mensen stellen een probleem vast om er vervolgens niets mee te doen. Dat is voor mij ongelooflijk bizar. Ik ben ongeduldig in en heb ontzettend veel energie. Dat is karakteristiek aan leiders maar je moet het wel managen. Soms ga je dan te snel.. en ben je te ver vooruit … Ook niet geod, weet ik uit ervaring…
Een juiste balans vinden tussen geduld en actie ondernemen is voor mij een uitdaging, die ik gaarne en dagelijks aanga.
Vroeger was ik daar niet zo attentief op en heb ik waarschijnlijk mensen gekwetst. Had ik toen andere inzichten gehad, had ik sommige situaties waarschijnlijk anders gedaan. Maar niemand is perfect en gelukkig zijn er nooit echte drama’s geweest.
Wat zijn de grootste uitdagingen voor leiders in deze tijden?
Manage yourself before you manager others. Goed leiderschap begint bij jezelf. Het start met je eigen gezondheid. Slapen, eten, en bewegen. De evolutie van de neuroscience is zo enorm. Je wil weten wanneer je brein goed werkt, welke stoffen je hier voor nodig hebt, wat je moet eten en wat niet. Bewuste leiders zijn hier elke dag mee bezig. Ze presteren beteren, voelen zich beter en zijn gelukkiger. Daar zetten we keihard op in. Zo creëren we rolmodellen voor onze medewerkers.
Zet in op gezonde voeding, mindfullness, ademhalingstechnieken en positieve mindset.
Vervolgens wil je voorzichtig om gaan met het opzetten van processen en het verzamelen van data. Analyseer de info maar laat ruimte voor vrijheid, innovatie en creatie! Hou altijd een poort voor nieuwe mogelijkheden en opportuniteiten.
Blijf altijd positief en onthou vooral:
It’s all about mindset. You define yourself.